Hyresavifrågor till SBB Bostad

[email protected]

Kontakt lokalkontor

Felanmälan och jour dygnet runt

Om det inträffar något akut i din lägenhet efter kontorstid kan du kontakta jouren på
tel. 0200-22 72 00.

Viktigt att känna till!
Jouren är tänkt för akuta ärenden såsom vattenläckage eller stopp i avlopp som svämmar över.
Om ditt ärende inte är akut som till exempel att sprisen inte fungerar eller om du har en trasig lampa i kylen får du själv bekosta utryckningskostnaden.

Vanliga serviceärenden anmäler du smidigt direkt på Mina Sidor eller i din Boendeapp.

Vad räknas som ett akut fel?
Ett akut fel är något som kan utgöra en fara för en person eller en fastighet.

Här är några exempel på akuta fel där du kontaktar vår jour direkt på 0200-22 72 00

  • Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott
  • Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
  • Lägenhetsdörr som inte går att stänga med risk för att obehöriga kommer in
  • Vatten sprutar från ledning som gått sönder
  • Lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös
  • Någon har fastnat i hissen
  • Du kan inte komma ut ur din lägenhet via dörren

Jouren gör alltid en bedömning av ditt ärende för att se om det är akut eller inte.

Skadedjur
Du är skyldig att agera om du hittar olämpliga djur i din lägenhet, såsom vägglöss eller kackerlackor.
Du gör en anmälan via Mina Sidor eller via din Boendeapp.

Att göra en serviceanmälan
Innan du loggar in på, Mina Sidor eller i din Boendeapp, och gör din felanmälan behöver du känna till vad du som hyresgäst själv ska åtgärda.

Det här åtgärdar du själv i din lägenhet:

  • Byta batteri i brandvarnaren
  • Rensa golvbrunn och vattenlås
  • Byta säkringar
  • Byta lampor och lysrör, även ugnslampa och badrumsskåpsbelysning
  • Byta och rengöra filter i spisfläkt och fläktkåpa
  • Rengöra ventilationsdon
  • Rensning av avrinningsrör i kylskåp
  • Dra åt lösa skruvar på t.ex. dörrhandtag och skåpsluckor
  • Underhåll av egna installationer så som ex. tvätt- och diskmaskin
  • Om du har problem med din fiber-tv eller fibernätverk, kontakta din tjänsteleverantör

Det här hjälper vi dig med i din lägenhet:

  • Droppande eller läckande kranar, element eller toalett
  • Stopp, eller bubblande ljud i avlopp trots att du rensat avlopp och vattenlås
  • Trasig kyl, frys eller spis. Glöm inte att kontrollera säkringarna först!
  • Fasta armaturer som är trasiga
  • Trasiga dörrar och fönster
  • Eluttag och strömbrytare
  • Trasig fast badrumsinredning
  • Vatten saknas
  • Värme som inte fungerar tillfredställande under en längre tid. Värmen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Det innebär att det kan ta tid för värmen att ställa in sig