FAQ -Hyresavier

 

När ska hyran betalas?
Hyran betalas alltid i förskott sista vardagen varje månad.

Har hyresavierna samma OCR-referens?
Nej, varje hyresavi har en egen OCR-referens och det är viktigt att skriva in rätt OCR-referens vid inbetalning för att betalningen ska hamna rätt.

Vem kan söka om autogiro?
Personen som söker om autogiro måste stå med på hyreskontraktet.

Hur ansöker jag om att få autogiro?
Det går att ansöka om autogiro i appen eller via SBBs hemsida med hjälp av BankID. Har du inte tillgång till BankID är du välkommen att höra av dig till Newsec på telefon 031-721 30 35 eller [email protected] för att få autogiroblanketten via post.

Vad ska fyllas i under betalar-/kundnummer på autogiroblanketten?
Inget, den rutan går bra att lämna tom.

När startar mitt autogiro?
För att autogiro ska starta behövs ett godkännande från bankgirot. När vi fått in din ansökan skickas den till bankgirot för rutinkontroll av det konto du har uppgivit. När autogirotjänsten träder i kraft framgår detta tydligt på din hyresavi under rubriken Meddelande från hyresvärden.

Ett nyregistrerat och godkänt autogiro startar per första januari, april, juli eller oktober. Om du till exempel skickar in din autogiroblankett i mitten av januari kommer autogirot starta först för perioden april och första dragningen kommer ske 31 mars.

Vilket datum dras autogirot?
Hyresinbetalningen dras alltid sista vardagen varje månad. Detta går inte att ändra.

 Om autogirot inte får godkänt?
Om autogirot inte får godkänt från bankgirot kommer du få information om detta via ett brev från oss. En vanlig orsak till att godkännande inte ges kan bland annat vara att felaktigt kontonummer angetts. Du behöver då skicka in en autogiroblankett på nytt. I vissa fall behöver du kontakta din bank för att få mer information om varför autogirot inte fått medgivande.

Jag bor i en fastighet som SBB nyligen har köpt. Behöver jag ansöka om autogiro på nytt eller ligger mitt autogiro kvar från tidigare hyresvärd?
Ja du behöver skicka in en autogiroansökan på nytt om SBB har köpt fastigheten du bor i. Ditt autogiro hänger inte med från din tidigare hyresvärd.

Jag har fått ett inkassokrav, varför?
Det är mycket viktigt att din hyra betalas in i tid. En saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för en sen hyresinbetalning. Saknar du en hyresavi är det viktigt att du hör av dig till vår telefonväxel 031-721 30 35 eller [email protected] innan förfallodatum. Om hyran inte betalas i tid skickas avin vidare till vårt inkassobolag Ropo Capital.

Vet du om att du har betalat in din hyra i tid men ändå fått ett inkassokrav är du välkommen att skicka in ett intyg på din betalning till vår mail [email protected] där det tydlig framgår vilket bankgiro och OCR-nummer inbetalningen har gjorts till.

Har du några andra frågor kring dina hyresavier som inte besvarades i denna FAQ är du välkommen att höra av dig till Newsec på telefonnummer 031-721 30 35 eller [email protected]. Vår telefonväxel har öppet helgfria vardagar mellan 10:00-11:30 och 13:00-15:00.