FAQ -Hyresavier
När ska hyran betalas?
Hyran betalas alltid i förskott, sista vardagen varje månad enligt förfallodagen på din hyresavi.
Har hyresavierna samma OCR-referens?
Nej, varje hyresavi har en egen OCR-referens och det är viktigt att skriva in rätt OCR-referens vid inbetalning för att betalningen ska hamna rätt.
Vem kan söka om autogiro?
Personen som söker om autogiro måste stå med på hyreskontraktet.
Hur ansöker jag om att få autogiro?
Autogiro ansöker du via din internetbank till den fastighet du har som betalningsmottagare med rätt bankgiro, se din hyresavi.
Vad ska fyllas i under betalar-/kundnummer på autogiroblanketten?
Inget, den rutan går bra att lämna tom.
När startar mitt autogiro?
För att autogiro ska starta behövs ett godkännande från bankgirot, när detta är klart meddelar vi dig som hyresgäst att ditt autogiro är godkänt för dragning.
Vilket datum dras autogirot?
Hyresinbetalningen dras alltid sista vardagen varje månad. Detta går inte att ändra.
Om autogirot inte får godkänt?
Om autogirot inte fungerar meddelar vi dig via mail eller per post.
Jag bor i en fastighet som SBB nyligen har köpt. Behöver jag ansöka om autogiro på nytt eller ligger mitt autogiro kvar från tidigare hyresvärd?
Vid förvärv av ny fastighet skickas information ut per automatik till hyresgäster om vad som gäller med ditt autogiro. Har du inte fått denna information är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Jag har fått ett inkassokrav, varför?
Det är mycket viktigt att din hyra betalas in i tid. En saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för en sen hyresinbetalning. Saknar du en hyresavi är det viktigt att du hör av dig till [email protected] innan förfallodatum. Om hyran inte betalas i tid skickas avin vidare till vårt inkassobolag Ropo Capital.
Vet du om att du har betalat in din hyra i tid men ändå fått ett inkassokrav är du välkommen att skicka in ett intyg på din betalning till vår mail [email protected] där det tydlig framgår vilket bankgiro och OCR-nummer inbetalningen har gjorts till.
Har du några andra frågor kring dina hyresavier som inte besvarades i denna FAQ är du välkommen att höra av dig till oss på [email protected].